Постинг
26.05.2010 13:15 -
Екзарх Йосиф I
Автор: luben
Категория: Лични дневници
Прочетен: 4147 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 27.05.2010 11:04
Прочетен: 4147 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 27.05.2010 11:04
В началото на м. май реших да напиша нещо за екзарх Йосиф I, по случай 170 годишнината от рождението му. Позабавих се, но все пак успях в рамките на този месец, ползвайки Дневника му, коментарите и бележките към него, заедно с нещичко от Вики-то. Междувременно наблюдавах как медии и общественост отразяват други събития, които са с доста по-спорно значение и последствия за възхода на страната ни и за българщината, като сред тях не успях да зърна на важно място каквото и да е признание или внимание за този родолюбив българин. Тъжна картинка, но наша - родна такава. Днешна. Ала това не винаги е било така. А сега - по темата от заглавието.
- Ако не ви дадат?
- Ще искaм пак.
- А ако пак не ви дадат?
- Ще искам, пак ще искам, додето ми дадат. В дейността си, екзархът отделя първостепенно внимание и грижи на милион и половина сънародници в Македония и Одринско. Йосиф I подава десетки доклади във връзка с построяване, откриване или възстановяване на български църкви, параклиси и манастири, като заедно с това обосновава нуждата от църковно-народна просвета. Екзархът заявява на министри и на Великия везир, че българите не ще престанат да се вълнуват и съпротивляват докато не бъдат удоволетворени законните им искания. През 1884 г. се получава разрешение за назначаване на владици в Охрид и Скопие, а през 1890-та те стават митрополии. През 1894 Велешката и Неврокопската епархии посрещат своите митрополити, а три години по-късно това става и в Битоля, Дебър и Струмица. През 1903 екзарха отчита спечелени още 3 нови и възстановени 4 епархии за Екзархията, а през 1908 – получава берати за Битоля и Велес. Благодарение на енергичните постъпки на Йосиф I, Екзархията възстановява своите права на попечител на българските училища в Османската империя. Отново отварят врати закрити по време на войната училища, като броят им непрекъснато нараства. Екзархийският комитет за организиране на учебно просветната работа е трансофрмиран в училищен отдел на Екзархията, под чиито грижи възниква огромна мрежа от училища, библиотеки, читалища, книжарници и др. Подготвят се преподавателски кадри и педагогическа литература. С дейността си Йосиф I спомага и за финансовия и административен контрол. Гарантира се вътрешната автономия на училищата и правата на църковните общини да организират и ръководят училищата. Екзархът протестира против ограничителни мерки на властите при назначаване на учители и защитава пред Високата порта преследвани преподаватели. Йосиф I допринася и за здравната просвета и медицинското обслужване. Той поощрява откриването на болници и аптеки, изпращане на лекари и медицински персонал, а Екзархията осигурява безплатна медицинска помощ на бедното българско население. Екзарх Йосиф се бори и срещу униятско-католическата и протестанската пропаганди. Той е и за вдигане на схизмата – готов е на компромиси, но не и на жертви, които да ограничат на екзархийския диоцез и елинизация на българите. Екзархът е и за споразумение със Сърбия на основа “разграничението на сръбското и българското население, което ... има за граница Шар планина; Скопският санджак е български, както и Дебърският, и Сярският, и Битолския и Солунския, и Драмският.” Въпреки фактът че е русофил, Йосиф I се бори против действията на руската дипломация:“Бях при руския посланик. Оплаках му се от поведението на Ястребов, руския генерален консул в Солун, спрямо Екзархията и българската народност в Македония. ... Екзархията наричал учреждение безнравствено, а българския народ безчестен, без чест; убеждавал българите, че са сърби и че трябва да се подчиняват на гръцките владици; работел да отваря сръбски училища.” (от дневник, 3 февр 1890). Екзарх Йосиф не е съгласен да пожертва българската правда в Македония заради руската политика, която цели общоправославно единство в ущърб на българските национални и църковни интереси. Екзархът се бори и срещу преследванията, насилията и терора над българския народ в рамките на разпадащата се империя - ходатайства да бъдат пощадени българи, нападани и преследвани без вина. Открито отхвърля необосновани обвинения и разпоредби на властите и иска преместване или уволнение на компрометирани кадии и каймаками (“На 21 бях при везира да искам свалянето на Велеския каймакамин. Обеща, че ще го премести.” – от дневник 24 март 1895). Йосиф I лично участва в редакцията на чл. 39 от Търновската конституция – “Българското царство от църковна страна, като съставлява една неразделна част от българската църковна област, подчинява се на Св. Синод- върховната духовна власт на Българската църква, дето и да се намира тая власт...” С този текст се установява връзката между народността и църковното единство. В отношенията с младата българска държава екзархът отстоява принципа за автономия на Църквата и брани нейните права и достойнства, като е готов на компромиси и сътрудничество. Той увещава своя протосингел (по-късно Софийски митрополит и трети български екзарх) Стефан “да не напада правителството и короната в проповедите си”. Въпреки това Йосиф I критикува българската дипломация, плановете на царя и правителството във връзка с Междусъюзническата война.. Неговият завет е за надполитична и надпартийна църква, която успешно да осъществява своята мисия. Ролята на екзарха е “да съветва мир, любов и съгласие между всички партии”. Eкзарх Йосиф е български църковен водач, който в продължение на 38 години е ревностен подръжник и борец в общобългарските училищно-просветни дела. Високо образован, всестранно даровит и патриот, той е също така изключително трудолюбив и скромен. Екзарх Йосиф поддържа връзки с държавни глави, министри, посланици и общественици като демонстрира култура и обаяние, откровеност и честност. Най-характерният белег на неговата дипломация е етичността – чужда на ласкателно и мазно говорене. Той е избран за член на Българското книжовно дружество (днешния БАН) по случай 25-годишният си юбилей (1902 г). В края на 1913 г. екзарх Йосиф I, е принуден да напусне Цариград и се прибира в София. Умира през 1915 г. и е погребан до страничната олтарна врата на църквата Св. София.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 3308